Tuesday, May 27, 2008

FRIENDS FOREVER?..

rasanya dah lama tok x ajak bercerita dan berbincang pendapat ngan kowang semua.. mgkn bz yg x tentu psl.. nk bercerita pun nk kene amik masa..huhhuhuhu..

kat sini tok sajer2 rasa nk bercerita.. tok nk cerita psl rakan, kawan serta sahabat... kalo nk diikutkan cerita2 psl kwn2 ni rasanya mcm dh basi.. tapi tok suka cerita mengenai kawan ataupun sahabat..setelah tok perhatikan bergaul ngan kowang semua.. tidak semua diantara kita sama cara berkawan cuma yg sama apabila kita mmg betul2 ikhlas berkawan.. xkisah la jumpa ataupun tidak.. kita sendiri boleh dianggap kawan..

tok dari kecik mmg suka berkawan tetapi tok x reti jadi langkah pertama nk cari kawan ataupun jadikan kawan.. kenangan manis dan pahit tok pun byk dgn kwn2.. dlm faktor kehidupan tok sendiri masa kecik2 pun tok byk aktiviti ngan kwn2 area2 umah tok dulu.. tok bkn nk berbangga tok ader ramai kawan.. tapi tok bangga ader kwn seperti kowang.. tok sendiri ader pengalaman ditindas, dibuli, dianiaya, ditipu oleh kwn2 tok sendiri.. kdg2 tok terasa dan marah tapi mende2 camtu byk dh berlalu tok ambil sbg pengajaran dan pedoman dlm hidup..

mmg betul kata org.. ramai kawan ni mmg serabut.. tapi tok cuba lari dari pemikiran tu.. tok x kisah... mcm2 ragam org tok pernah bergaul dan berkawan.. tok mula belajar cara berkawan masa tu lps SPM.. tok belajar kat Cosmopoint amik kelas computer.. tok perhatikan sorang mamat ni.. muka mmg kerek habis... tgk pun rasa mcm nk pukul jer.. tapi tok bkn la kaki pukul.. tok wat selamba jer.. lagipun dia bdk kelas tok.. tapi dia ader kwn2 dlm kelas.. tok sowang2 jer.. nk dijadikan cerita selanjutnya.. masa tu waktu makan tengahari.. tok nk mkn tapi meja penuh nmpk lah mamat tu duduk sowang2 tgh tunggu mkn.. tiba2 dia panggil dan ajak tok skali mkn ngan duduk ngan dia.. tok pun ikut je la.. masa mkn2 tu.. tok rasa malu ngan diri sendiri.. bila dia bercakap dan berborak ngan tok.. dia mmg best.. mentality cara dia berkawan pun bagus.. dia cool jer.. no offence.. sejak dari tu tok mula berubah.. sbb dulu tok suka menilai dari rupa sebelum brergaul.. dan sehingga skrg dia jadi kwn yg baik bg tok.. dia tau ramai yg x suka dia.. tapi dia kata.. 'aku x kisah pun.. dh muka aku mcm kerek nk wat camana janji aku x usik ko dah'... dia pun jadi panduan tok sekiranya ader mslh ngan kwn.. dan satu lg kes.. masa tok blajar kat situ gak.. ader sowang mamat ni.. muka mmg seposen habis.. mcm hampeh la tapi bkn hodoh la.. cuma cara dia tu mcm bdk2 terbiar.. skali tu tok terdgr dia speaking mmg pronounce UK habis.. tok terkejut.. bila tok korek2 citer dia.. mak dia mak saleh n lecturer kat singapore.. terkezut aku.. member2 dia pun bgtau kat tok.. dia sowang jer nmpk melayu sgt.. tu psl ko x sangka.. muahahahaha...

dan selepas daripada tu tok blajar berkawan.. dan ubah mentality tok.. tok pun ramai kwn2 dtg ketika diwaktu mereka tgh berduka.. siap lari dari rumah pun ader tok lah tempat dia mengadu n tumpangkan umah mak bpk tok.. masa tu tok mmg kesian la.. sbb mslh penceraian ibubapa pastu lak ditambah mslh cinta sbb awek dia main laki lain.. time tu tok sedih sgt.. mula2 tok marah sbb knp carik tok?.. padahal dia pun kwn suka2 tok jer.. tapi lama gak tok terpikir.. sbb tok jer yg dpt lyn susah dia kwn2 lain wat x tau jer.. xpe lah at least dia anggap tok penting dlm hidup dia.. tok x kisah.. tok juga pernah mengalami situasi ramai kwn2 tok mengadu masalah dlm sehari.. mau 4, 5 org.. tok mcm dh x tau nk handle camana.. last2 tok yg serabut... tapi tok xde tmpt mengadu.. hahaha...

antara cabaran masa berkawan adalah masa kat study kolej dulu... mcm2 tok lalui.. masa tu x braper biasa ngan berkawan org luar.. tok nk cerita pun pjg.. hanya zool, k.e jer yg tau camana tok kat sana... tapi tok bersyukur dan gembira dpt berkawan ngan diorg.. mcm zool antara kwn yg memahami mslh tok.. k.e lak memahami sikap tok.. kami pernah melalui susah senang bersama... bila teringat blk tok rasa terharu...

tok x kisah kalo org nk dengki ngan tok psl kawan.. xde hal nyer... apabila kita ader ramai kwn kdg2 menjadi mslh sekiranya slh seorng akan terasa apabila kita melebihkan di sebelah pihak.. tok bkn niat nk wat camtu.. tapi kdg kala tok dh janji nk kuar bersama2.. aiii.... tok sendiri sedar ramai gak org terasa ngan tok kalo mende2 camni.. tapi apakan daya..

bagi tok setiap org ader cara masing2 berkawan.. dan ia pun bergantung pada faktor sekeliling... kita x leh samakan nya...

dan satu nasihat dan peringatan tok... 'sekiranya sahabat menjadi musuh dia adalah musuh yg paling ketat kerana dia tau siapa kita'

11 comments:

KitKet said...

orang pon selalu ingat mak ni kerek tapi sebenar nya mak gerek beskal ajer.. bukanlah mak sompong tapi mak ni sebenarnya pemalu.. kan ada pepatah malu2 kuceng.. haa gitu ler. kalau dah lama kenal.. barulah tau mak ni bukanlah seperti anggapan pertama.

tapi tulah.. selalunya orang anggap yang buruk dulu sebelum kenal hati budi..

lepas tu kan, bestkan kalau ada kawan susah dan senang.. tapi selalunya separa susah dan sepenuh senang ajer..

HambaMaya said...

best betul kalau ada kawan yang boleh kita buat bincang.. kalau satu kepala, boleh buat onar sama-sama.. hehehe.. sesapa yang ada kawan baik tuh, hargailah dia.. jangan jadi macam bayang-bayang, bila ada cahaya baru ada, bila dah gelap, tak tau ke mana..

zool irfan said...

wargh.. abg zool tangkap jiwa ngan kata2 tok.. meh sini nak kiss tok skit.. muaahhhhh... kasih sayang abg zool pada tok tak berbelah bagi..

tapi mintak tolong la kat tok.. nanti dah kawin jangan bagi semua kasih sayang pada dia.. zool pun nak gak sikit.. dapat yang part time lover pun dah kira ok..

oh chapit..

cik tun teja said...

dulu, mmg me takdak kawan sangat, kwan me hanyalah hubby , pamili ngan anak2..

tp la, me eppi dan rasa terisi sket idup ni bila ada kawan2 cam kowang semua..walo tak ponah jumpa, tp me leh rasa yg kowang semua adalah kawan2 yg baik, sweet,boley dikongsi suka duka bersama..

syukor sangat..uhuk!

ngomel@n fizzzy said...

kawan dan lawan sama sahaja
tanpa mereka, kita takan kenal diri sendiri, jadilah hargai mereka (walaupun mereka musuh)

tak kenal maka tak cinta, so don't judge a book my it' cover..

p/s i miss my my prezzz..(sambil tarik tisu klenex lap hidung)

sue cipot said...

best ar tok ayat last tok tue.. buat sue tpikir seketika la tok.. betol gak ek kalo kawan baik jd musuh bahaya gilos tue coz semua selok belok sikap kite dia tau, kelemahan, kekurangan semua dlm tgn dia huhuhu baru pasan betapa bahaya nyer kawan jd musuh..
tp kan tok org ckp musuh kite adlah org yg pling dekat dgn kite, betoi ker tok?? kadang2 musuh ni mampu membina khidupan kite gak tok kalo kite ambik dr sudut positif ler.. huhu xtau le kalo org lain.. tp bg sue kalo musuh sue umpat keji tu sue akn buktikan pat musuh tu yg sue bukan cm dia ckp.. kire cm dorongan lak.. mengong ke sue nie tok?? musuh jd pembakar semangat???

yaya|azura said...

cikyaya memang sayang ngan semua friends cikyaya nie especially ngan boipren2 cikyaya ... huuuu .. i luv them so much u know! ;-)

SilverFerio said...

kawan2 semua... aku minta maaf kalau ada salh silap selama kita kenal di sini dan di sana... aku cuma manusia biasa yang tak lepas dari salah silap laku dan kata kat korunk semua. bagi aku, aku sentiasa maafkan korunk semua. tapi aku juga sangat yakin korunk tak de salah silap ngan aku :)) aku akan cuba jadi kawan yang baik selagi ada hayat aku. aku juga berusaha utk laksana tanggungjawab aku sbg sorang kawan.. "kawan2 tak mo lawan"

Gee said...

i do appreciate suma kengkawan dan bakal kawan.. :)

aku la ros said...

me ni pelik cepat mesra ngan org.. mmg sikap gitu, me susah nak benci org.. tpi once org tu menguji n mencabar me.. sampai bila2 me akan igt.. silap2 tak jadi kawan langsung... hehehehe

Kakak Tiri said...

Dengki la kat Tok, ada kawan macam Zool ngan K-e... sampai Tok kentut pun depa masih taat setia dengan Tok.

Pendudukku

Pendudukku
Sebahagian Daripada Penduduk Kg Sri 360