Wednesday, February 18, 2009

RAGAM

sebelum tok kawin dulu.. tok mmg slalu naik lrt gi ofis... mcm biasalah kan golongan2 bekerjaya profesional byk gunakan perkhidmatan awam sperti ini... bila tok perhatikan tok pun rasa bangga gak sbb negara kita semakin maju.. rakyat pun semakin maju.. tetapi x semua sikap org2 kita maju... (ni yg nk berleter ni) kebiasaanya lrt mmg sesak pada waktu pg.. dan kaum wanita lebih ramai menggunakan perkhidmatan awam sbnrnya berbanding lelaki di negara kita.. 

kejadian pertama
tgh tok diri dlm2 keadaan sesak dlm lrt... tiba2 ada sorang kakak ni muntah.. abis sekeliling org tu... mula2 org ramai gak marah akak tu.. tapi xleh gak.. akak tu pregnant... mestilah dia x tahan mabuk... nasib baiklah org terkena muntah dia tu paham situasi dia... yg bodohnya lagi bangang org2 yg tgh duduk la.. bknnya nk bg duduk kat kakak tu... semua wat dono jer.. dpn mata diorg jugak tu... gaya keje semua tinggi2.. blajar tinggi2 tapi pentingkan diri sendiri.. camni ker org lain nk kata org m'sia sopan santun serta baik budi pekerti... lps tu terkene la sindiran org2 yg duduk tu.. padan muka...

kejadian kedua
yg kes camni pun sebenarnya biasa jer tapi wat dono jugak... kali ni x lah sesak sgt pun.. tok pun berdiri gak.. ternmpklah seorang tua ni masuk.. alahaii sianya.. jln pun lmbt jer... kalo tok duduk mmg dh bagi.. ini langsung xde!! semua yg duduk org yg sihat2 belaka... buta ker??.. lps tu ada la seorng bdk remaja ni panggil dari jauh org tua tu bg dia duduk... bdk tu lak gaya mmg style ganas abis.... org tgk pun takut.. sebaliknya dia yg bagi tmpt duduk dia.. yg lain nmpklah sorang dua merah muka.. malu lah kot... 

kejadian ketiga
yg ni pulak dlm komuter.. masa tu lak blk ngan along... lebih kurang sama mcm kes pertama tadi... kali ni tok dpt duduk... masa tu tok ternmpk lah sorang akak mengandung dicelah2 org2 berdiri... mcm biasalah kan xde sape nk bg gak... pastu dlm celah2 tu tok bg dia tmpt duduk... mula2 akak tu kata xpe sbb nk sampai dh.. tp tok tetap bagi kt dia.. kesian... masa akak tu dh sampai destinasi dia.. sbnrnya jauh lagi masa tok bg dia tmpt duduk.. adalah setengah jam gak baru sampai... akak tu ucap tima kasih kt tok pastu dia bg la tmpt duduk tu blk... nk duduk pun tok dh nk sampai destinasi..huhuhuh

 byk lagi rupanya org kita miskin budi bahasa apatah lg bertolak ansur... tok sendiri pun pikir gak selagi kita yg sihat ni.. bagi lah org yg kurang upaya ni peluang utk duduk... kalo kita dh tua akan dtg manalah tau... org lain membalas blk...

ini baru sikit jer tok alami.. byk lagi sbnrnya... xlarat nk taip pjg2... ni baru lrt n komuter.. belum bas lagi... mcm2 hal n ragam... kdg2 tu.. patutlah knp org2 kita sanggup beli kereta.. walaupun gaji kecik...

4 comments:

yaya|azura said...

kalau ikutkan hati, i sanggup beli lrt/komuter walaupun gaji i kecik...

Zu said...

kesian akak yg pegnant tu kan....sampai muntah......selfish tol

Pink Marie said...

haih.
tapenah lagi kot mek kena situasi mcm ni. selalu ada yg kasi seat. yg terus tak duduk pon ada walopon kosong, kasi chance for the next stop.

i hope i wont have to face those scenarios.

SilverFerio said...

saya lebih suka berdiri... sebab kalau dah duduk dah tido je la...

Pendudukku

Pendudukku
Sebahagian Daripada Penduduk Kg Sri 360